Wczytywanie
Zamawiając na minimum 20 dni otrzymujecie 20% zniżki :)
Uwaga! Nie musi to być zamówienie ciągłe - 20 lub więcej dni można rozdysponować dowolnie korzystając z kalendarza zamówienia!
Jak dobrać idealną dietą dla siebie – najważniejsze wskazówki
Jak dobrać idealną dietą dla siebie – najważniejsze wskazówki
17 maj 2019

Dieta paleo, dash, wegetariańska – to tylko namiastka diet które w obecnych czasach są popularne. Jednak którą dietę wybrać? Która uzyskuje najwięcej korzyści zdrowotnych czy redukcyjnych? Nie ma jednej diety dobrej dla wszystkich! Oczywiście istnieje wiele uniwersalnych zaleceń dietetycznych pomagających w uzyskaniu szczuplej sylwetki czy niwelowania problemów zdrowotnych. Jednak dopiero indywidualnie dobrana dieta jest w stanie zapewnić znakomite samopoczucie, nienaganne zdrowie oraz szczupłą sylwetkę. 

Oto najważniejsze zasady jakimi należy się kierować podczas wyboru odpowiedniej diety:

Wyznacz sobie cel!

Wyznaczanie celu jest głównym elementem podczas wyboru jadłospisu. Inaczej muszą jeść osoby, które chcą schudnąć, a inaczej te, które chcą przytyć, a jeszcze inaczej osoby które chcą utrzymać obecną masę ciała. Diety pudełkowe przeznaczone są dla każdej grupy odbiorców Ważna w tej kwestii jest kaloryczność posiłków. Należy więc przeanalizować swoje potrzeby, wziąć pod uwagę tryb życia, swój wiek, zapotrzebowanie energetyczne. Może się bowiem okazać, że idealną wagę uzyskamy przy diecie 1500 kcal, jeśli włączymy też w plan dnia długi spacer czy wizytę w siłowni dwa razy w tygodniu.

Oblicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne, biorąc pod uwagę swój cel, a także rodzaj aktywności i treningów. Osoby o siedzącym trybie życia będą musiały jeść mniej, niż osoby aktywne czy sportowcy. Warto jednak pamiętać, że dieta pudełkowa przede wszystkim jest sposobem na zdrowe odżywianie, a zbytnie ograniczanie kalorii może skończyć się efektem jojo po zaprzestaniu zamawiania pudełek.

Zwróć uwagę na stan zdrowia organizmu

Zastanów się czy cierpisz na jakieś dolegliwości, nietolerancje czy alergie pokarmowe. Warto udać się na badania krwi. Wyniki badań krwi zawierają cenne informacje, które mogą być wyznacznikiem w czasie komponowania czy wyboru odpowiedniej diety. W pierwszej kolejności należy wykonać badania, zalecane przez lekarza pierwszego kontaktu, ale warto również pokusić się o nieco dokładniejszą analizę.

Obecnie istnieje wiele sposobów oceny krwi, które pozwolą wam dokładnie sprawdzić, jak funkcjonuje wasz organizm i metabolizm. Dzięki diagnostyce możecie dowiedzieć się, jakie produkty spożywcze powinnyście na zawsze wykluczyć ze swojego jadłospisu. Finalnie może się okazać, że właśnie nietolerancja i (lub) alergie pokarmowe odpowiadały za wasze problemy z wagą.

Jeśli owe nietolerancje występują, to jest to priorytet w ustalaniu jadłospisu. Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy lub glutenu to idealna w twoim przypadku będzie dieta omijająca wymienione produkty. W przypadku gdy występuję więcej produktów alergizujących watro pokusić się o dietę indywidualną – wtedy będziesz miał gwarancję, że żadne z nietolerowanych produktów nie pojawią się na talerzu.

Dieta indywidualna znakomicie sprawdzi się przy chorobach związanych z jelitami np. z zespołem jelita nadwrażliwego.  Przy takich chorobach jak miażdżyca czy insulinooporność świetnie sprawdzi się Dieta Zbilansowana.

Odżywiaj się zgodnie z budową ciała

Warto przy wyborze diety wziąć pod uwagę budowę masy ciała.  Mamy trzy podstawowe typy budowy ciała: ektomorfik, mezomorfik oraz endomorfik. Każda z tych osób, aby być zdrową i dobrze wyglądać musi mieć inny plan żywieniowy. 

Ektomorfik to osoba szczupła, zazwyczaj wysoka, o długich kończynach i pociągłej twarzy. Mówi się, że ma twarz kształtu jajka oraz charakteryzuje się wąskimi biodrami, klatką i ramionami. Posiada szybki metabolizm i zwiększoną tolerancje na węglowodany. Najlepiej funkcjonuje na diecie bogatej w węglowodany i białko. 

Mezomorfik to połączenie najlepszych cech dwóch poprzednich typów. Osoby takie mają predyspozycję do każdego rodzaju sportu. Łatwo nabierają masy mięśniowej i nie mają problemów ze zbytnim przybieraniem tkanki tłuszczowej. Organizm mezomorfika najlepiej funkcjonuje na diecie opartej w tłuszcze, białka i węglowodany.

Endomorfik jest całkowitym przeciwieństwem ektomorfika. Jest to najczęściej osoba krępa o mocno zarysowanej szczęce. Kwadratowej wręcz głowie i bardzo szerokich ramionach. Łatwo można także poznać taką osobę po tym, że ma bardzo grube stawy. Endomorfik ma wolniejszy metabolizm i tendencję do powiększania się tkanki mięśniowej, ale także tłuszczowej. Ich organizmy bardzo dobrze sobie radzą sobie na diecie bogatej w tłuszcze, ale praktycznie pozbawionej węglowodanów.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w naturze nic nie jest takie proste, ponieważ najczęściej jesteśmy mieszanką poszczególnych typów budowy ciała. Bardzo rzadko zdarzają się czyści mezo, ekto czy endomorficy. Dla każdej osoby warto właśnie dlatego dostosować indywidualną diet. 

Nie masz pewności czy wybrałeś idealny jadłospis? Twoje wątpliwości rozwieje specjalista. Najlepsze firmy cateringowe współpracują z dietetykami, którzy pomagają klientom wybrać odpowiednią wariant menu. Daje to im pewność, że jadłospis będzie dobrze dopasowany do potrzeb organizmu, właściwie zbilansowany i ma wystarczającą kaloryczność.

 

Artykuł przygotowany we współpracy z Poradnią Medycyny Żywienia MedFood

Skomentuj


Wczytywanie komentarzy...

Gdzie wozimy?

Łódź, Warszawa